Jönköpings kommun

Internationalisering

Tre flaggstänger med EU-flaggor

Internationellt Erasmusprojekt ger Sandas elever direkt inblick i EU:s arbete.

För andra året i rad deltar Sandagymnasiet i ett Erasmus+-projekt som ger elever från ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet möjlighet att fördjupa sin förståelse för EU – på plats i Bryssel.

Under en intensiv vecka i december får eleverna besöka flera av EU:s centrala institutioner, däribland Europaparlamentet, EU-kommissionen och EU-rådet. Genom guidade visningar, samtal med anställda och interaktiva moment får eleverna en unik inblick i hur EU:s beslutsprocesser fungerar i praktiken.

"Det är en fantastisk möjlighet att få se hur EU fungerar i praktiken och samtidigt samarbeta med elever från ett annat land. Det gör att eleverna får en konkret förståelse för det politiska arbetet mellan EU-länderna, men också en faktisk erfarenhet av att själv samarbeta kring samhällsfrågor ur ett internationellt perspektiv.” – Linnea Lagerstedt, Lärare på Ekonomiprogrammet

Projektet genomförs i samarbete med Mercuria Business College i Finland. Eleverna arbetar i internationella grupper, deltar i rollspel och diskuterar aktuella samhällsfrågor – allt med EU som kontext.

"Det är väldigt givande att se att eleverna förstår EU bättre och samtidigt utvecklar sin förmåga att samarbeta internationellt. Det här är ett projekt som verkligen gör skillnad." – Eva Tornberg, Lärare på Ekonomiprogrammet

"Att få uppleva EU på plats och diskutera aktuella frågor med politiker och anställda ger eleverna en djupare förståelse än vad som är möjligt i klassrummet." – Henrik Ocklind, Lärare på Samhällsvetenskapsprogrammet

Projektet genomförs under vecka 49 och är en del av Sandagymnasiets långsiktiga satsning på internationellt lärande och demokratisk kompetens.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandagymnasiet deltar i internationellt hållbarhetsprojekt – SAMBA

Sandagymnasiet har beviljats medverkan i ett nytt Erasmus+-projekt som sätter hållbarhet, entreprenörskap och internationellt samarbete i centrum. Projektet SAMBA – Sustainable Marketing and Business Ambassadors samlar skolor och företag från sex europeiska länder i ett gemensamt arbete för att stärka ungas kompetens inom hållbar affärsutveckling.

Under två år kommer elever från Sandagymnasiet att samarbeta med internationella studentgrupper och verkliga företag för att utveckla hållbara marknadsföringslösningar. Projektet är ett samarbete mellan skolor i Sverige, Finland, Tyskland, Nederländerna, Spanien och Italien, och finansieras genom Erasmus+.

"Det här är ett projekt som ger våra elever en unik möjlighet att arbeta med verkliga företag, träffa och samarbeta med elever från andra länder i ett gemensamt projekt – där hållbarhet står i centrum. Det är ett lärande som är både konkret och meningsfullt." – Tony Berholt, Lärare Försäljnings- och serviceprogrammet

Ett projekt som gör skillnad – lokalt och globalt

SAMBA-projektet syftar till att främja hållbarhet genom att förändra beteenden hos både individer och småföretag och samtidigt låna elever få praktisk erfarenhet av att coacha verkliga företag med hållbara värderingar.

Projektet genomförs i fyra internationella omgångar där totalt 120 elever deltar. Varje omgång innehåller:

  • Onlineundervisning via eKampus
  • Internationella workshops i värdländerna
  • Samarbete med SME-företag för att skapa hållbara marknadsföringspaket

"Att få arbeta i internationella team och samtidigt bidra till verkliga företags utveckling är både motiverande och lärorikt. Det här är ett projekt som verkligen visar hur utbildning kan vara innovativ och samhällsrelevant." - Anton Wilander, Lärare Försäljnings- och serviceprogrammet

Samarbete över gränserna

Projektet leds av Mercuria Business College i Finland och involverar följande skolor:

  • Mercuria (Finland)
  • Alfa-college (Nederländerna)
  • Col·legi Badalonès (Spanien)
  • Louise-Schroeder-Schule (Tyskland)
  • Sandagymnasiet (Sverige)
  • I.S. Apicio Colonna Gatti (Italien)

Dessutom deltar hållbarhetsinriktade företag och universitet, bland annat Laurea University of Applied Sciences (Finland) och Mehnert / Paris GmbH (Tyskland).

Projektet bygger på en pedagogisk modell där eleverna lär sig genom att få arbeta casebaserat nära ett företag för att ta fram marknadsföringspaket. Genom att kombinera förberedande eKampus, internationellt samarbete och ett verklighetsförankrat case får eleverna en fördjupad förståelse och erfarenhet.